Skip to content

Nu ropas på nyval

16 september 2014

Valet 2014

Valet 2014

I helgen satt jag valförrättare för sista gången – om ett och ett halvt år faller jag för åldersstrecket – jag blir 70 år. Jag skulle bli mycket förvånad om det blev ett nyval innan dess.
Vad som talar mot ett nyval är
1. vi har ingen tradition av att lösa besvärliga politiska lägen med ett nyval, inte ens under den borgerliga regeringsperioden 1976-86, trots regeringskriser, utlystes nyval. Senaste gången vi hade nyval var andrakammarvalet 1958.
2. i dagsläget är det – som jag bedömer det – enbart SD och Fi som skulle vara intresserade av ett nyval. De övriga partierna riskerar mer än de har att vinna. Risken är uppenbar att Allianspartierna skulle förlora ännu fler mandat – framförallt M som tappat sin viktigaste tillgång – Fredrik Reinfeldt.
3.Jonas Sjöstedt må grymta om att vänsterpartiet inte kommer in i regeringen men att fälla en s-ledd regering för att bana vägen för en alliansregering eller ännu fler SD-are i riksdagen?

From → Världen

Kommentera

Kommentera

